
Věčný svit neposkvrněné mysli
„Nejoceňovanější film roku 2004“
Název filmu je převzat z básně Eloise to Abelard. Jejím autorem je anglický klasicistický básník a satirik Alexander Pope, jenž je považován za jednoho z největších básníků 18. století.
Scénář k filmu je dílem Charlieho Kaufmana. Tento film je považován za nejlepší, který vznikl dle jeho scénáře. Typické pro Kaufmana je, že se v jeho dílech odráží fascinace světy mimo naši skutečnost, rád nechá diváka tápat mezí iluzí, snem. V tomto filmu maximálně využívá potenciál, který téma cestování ve vzpomínkách nabízí, a přitom tak trefně vypovídá o základních kamenech života, jakými jsou partnerské vztahy a bohatství nesené ve vzpomínkách. Dokázal zde zachytit jeden z nejpodstatnějších momentů partnerských vztahů - dva povahově zcela odlišní lidé, které postupem času ubije stereotyp a vzájemný nesoulad, jenž přímo vyplývá z různosti jejich charakterů.
Režie se ujal Michael Gondry – původně tvůrce klipů. Je to již druhá spolupráce tohoto francouzského režiséra a Charlieho Kaufmana – výsledkem je mnohem vyváženější film, než tomu bylo u komedie Slez ze stromu. Gondryho extravagantní, ale účelná obrazová úspornost (často svítí hrdinům do tváře jen kužel světla) zde sedí a navíc nechává díky absenci oslnivých trikových scén (efekty jsou ve filmu jen jaksi mimoděk) vyniknout lidský rozměr příběhu.
Film vyniká nejen propracovaným scénářem a režií, ale také hereckým obsazením. Především je to Jim Carrey, který je přesvědčivou lidskou troskou. K tomu přispívá i použití přirozeného nasvícení, zdůrazňujícího každou nedokonalost jeho obličeje. V tomto filmu dokazuje, že charakterní herectví mu náramně sedí. Zdatně mu sekunduje Kate Winslet - Clementine v jejím podání hýří barvami a náladovostí, do jisté míry ve filmu vytváří přesný protipól Carreyho samotářského, introvertního charakteru.
Asi se Vám nepoštěstilo užít si Věčný svit na plné emocionální obrátky hned napoprvé. Trvá, než se zorientujete v příběhu. Ten však není komplikovaný – je jen rafinovaný ve způsobu vyprávění.